Marja’s Blog

Focus jij je op je kosten of op je kwaliteit?

Deel dit bericht:

Wanneer je start met een schoonheidssalon moet je eerst investeren. Investeren in je ruimte en de aankleding, in je merk(en) en allerhande andere zaken om je salon op te kunnen starten. Dat kan, zeker wanneer je geen bedrijfsplan hebt gemaakt en geen budget hebt samengesteld, behoorlijk uit de hand lopen. Het is dus verstandig vooraf goed te berekenen wat de kosten zijn als je je wensen wilt waarmaken. Soms valt de start tegen en wil je extra investeren om jezelf kenbaar te maken bij je doelgroep. Dit is een cruciaal moment voor het toekomstige succes van je zaak. Besluit je om op dit moment maar even niet te investeren (reclame, flyeren, website, social media) en ‘het even te doen met wat er al is’, dan kom je in een bijna onomkeerbare spiraal naar beneden toe. Veel vakgenoten herkennen en herinneren zich dit startmoment en de periode erna. Zij zeggen dan steevast: ’had ik maar eerst een bedrijfsplan gemaakt, dan had ik beter geweten wat er wel en niet kon….’

Het grappige is dat, als je in deze valkuil loopt, je de neiging krijgt om je vooral te focussen op het drukken van je kosten maar daar kom je geen steek verder mee!

Mijn tip: focus je op kwaliteit! Kwaliteit in de ruimste zin van het woord; naar je klant toe als eerste! En dat kost geen geld! Want, wanneer de klant zich welkom voelt bij jou en ze krijgt wat ze zoekt, inclusief de bij haar behoeften passende adviezen, dan bind je die klant aan jou en je zaak.

Zo’n klant praat positief over jou en je kwalitatieve diensten, en de beste reclame is nog steeds mond tot mond reclame! Een goed gegeven advies dat past bij je klanten en hun wensen/behoeften, kost niets en levert klantenbinding en verkoop op dus WINST!

Maar, wanneer heeft je klant het gevoel dat ze inderdaad welkom is (of juist niet)? En op welke manier kun je het beste adviseren bij welke klant?

Als eerste heb je daar goede kennis van de huid voor nodig en moet je je producten en behandelmogelijkheden goed kennen. Hiervoor hoef je alleen te investeren in tijd. Ja, je moet trainingen volgen om je productconcept te leren kennen zodat je weet welke resultaten je voor de klant kunt bereiken. En ik ga ervan uit dat je opleiding tot schoonheidsspecialiste je de kennis heeft meegegeven om een huid goed te kunnen analyseren zodat je weet welke resultaten je kunt bereiken in het voordeel van je klanten.

Wanneer je streeft naar optimale kwaliteit in de ontvangst van de klant en je streeft naar een optimaal advies dat past bij de behoeften van die klant, dan volgt je winst en je bedrijfsgroei vanzelf.

Investeer in jezelf en je eigen kwaliteit in de benadering van je klanten. Heb je hierbij hulp nodig, denk er dan eens over om je door een coach uit het vak te laten helpen.

Investeer in je kwaliteit!

Marja Wiersema

Vraag vrijblijvend meer informatie aan

Lees ook: