Marja’s Blog

Starten als schoonheidsspecialist of net gestart?

Deel dit bericht:
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Starten en doorstarten

Geen hobbyist, maar een echte professional. Zo ziet elke schoonheidsspecialist zichzelf het liefst. Toch is het mijn ervaring als coach bij Care Cosmetics, dat lang niet iedereen van de inkomsten van een schoonheidsinstituut kan leven: Wil je een succesvol ondernemer zijn, dan moet jij je verdiepen in de vaardigheden die daarbij horen. Zakelijk en commercieel inzicht, dat leer je (meestal) niet in jouw opleiding. Dat moet je zelf bijspijkeren. Velen vinden het niet alleen fijn maar ook noodzakelijk om daarover met een ander te kunnen sparren. Zelf vind ik het enorm fijn dat ik binnen Care Cosmetics de kans krijg om vakgenoten hierbij te ondersteunen.

 

Alle verkooppunten die ik coach vinden het heerlijk dat ik met ze meedenk iemand om zo meer omzet en meer plezier in je werk te krijgen. Als eenpitter krijg je door het jarenlang alleen werken vaak blinde vlekken en zie je niet meer wat je nog kunt verbeteren. Als coach kan ik je helpen om je bedrijf een boost te geven. En daarnaast is het voor starters fijn als iemand met kennis van zaken meedenkt, onder meer met het opstellen van een ondernemersplan. Als schoonheidsspecialist en kenner van de branche, weet ik wat er speelt en ken ik het klappen van de zweep.

 

Een gedegen ondernemersplan

Een gedegen ondernemersplan dwingt je om keuzes te maken voordat je echt gaat beginnen zodat je beter voorbereid bent. Bovendien helpt het je om een lening bij een bank aan te kunnen vragen. Het is een leidraad om jouw eigen bedrijf op te zetten. En het helpt je daarnaast om heel gericht naar alle belangrijke aspecten te kijken die nodig zijn om succesvol te kunnen ondernemen. Wat ik vaak zie is dat starters vaak beginnen met een veel te lage prijs voor hun behandelingen: Zij kijken naar collega’s in de buurt en denken dat zij door een nog lager bedrag te vragen daarmee kunnen concurreren. Daarnaast dúrven zij vaak geen hogere prijzen te vragen. Ik zie daardoor regelmatig een uurtarief van € 35,00. Zo creëer je een dure hobby, maar geen rendabel instituut. Je kunt daarmee niet in jouw eigen onderhoud voorzien! Het is bovendien lastig om in een later stadium alsnog je prijs te verhogen. Het is dan de vraag of je daarmee jouw bestaande klantenkring zult behouden en ook maakt een te lage prijs je minder geloofwaardig voor toekomstige klanten. Wanneer dit toch is gebeurt pak ik het samen met de schoonheidsspecialist aan om een nieuwe koers te gaan varen die wel rendabel is zonder dat jouw bestaande klanten teleurgesteld worden.

 

Ken je klant!

Begin met het nadenken welke doelgroep jij graag in je stoel krijgt. Heb je een goed beeld daarvan, dan weet je waaraan behoefte is zodat je dit daadwerkelijk kunt aanbieden. Hierbij staat of valt je succes en voorkom je onnodige investeringen. Ook bij de dagelijkse gang van zaken staat de aandacht voor je klant voorop. Hierbij gaat nog weleens iets mis.  Hoe reageer je als jouw klant binnenkomt? Als je het druk hebt, laat dat dan niet merken. Wees enthousiast en wees direct beschikbaar. Doe je dat niet en voelt jouw klant zich minder gewenst, dan zet dat vaak de toon voor de rest van je behandeling en het contact met die klant. Als jij je werk goed doet, dan is het door mond-tot-mond reclame meestal geen probleem om je instituut vol te krijgen. Maar je richten op de toekomst en aandacht geven aan je organisatie, daar heb je dan vaak geen tijd meer voor. Terwijl een goede website als voorbeeld belangrijk is. Net als bijvoorbeeld het organiseren van een workshop, het maken van een flyer of posts voor je social media kanalen. Door je aan jouw planning te houden kun je daar tijd voor maken.

 

Heb jij vragen over je bedrijf? Wil jij met jouw inspanningen meer effect bereiken? Ik help jou graag verder!

 

Hartelijke groeten,

Marja Wiersema

Vraag vrijblijvend meer informatie aan