Marja’s Blog

TIJD…….

Deel dit bericht:
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Tijd wordt steeds spaarzamer in de drukke levens van de mensen van nu. Dit herken je vast wel als ondernemende schoonheidsspecialist? Nog even dit tussendoor, nog even dat telefoontje, de bestelling en Oh ja, er komt zo ook nog een klant…..

Ik ben ook schoonheidsspecialist en ook vaak klant. Net zoals jullie! En doordat we in ons dagelijkse werk zo in beslag worden genomen door onze zaak en organisatie moeten we oppassen dat we de klant niet (onbewust) als een lastige bijkomstigheid gaan zien!

De klanten van nu willen WAAR VOOR HUN GELD (net zoals jij en ik) en zijn kritisch op de beleving die jij ze geeft tijdens hun bezoek aan jouw salon. Ben jij je daarvan goed bewust? Tenslotte zijn je klanten je reden van bestaan! Zonder klanten geen inkomsten en geen schoonheidssalon……

Wanneer iemand een behandeling bij jou boekt wil de klant dat je de geboekte tijd ook echt aan haar besteedt. Tijd verdoen en aan andere zaken besteden levert irritatie bij de klant op. En, met een geïrriteerde klant is het lastig communiceren! De klant van nu wil VOELEN en ZIEN dat jij er voor haar/ hem bent.

Zorg dus dat jij en je team ervan doordrongen zijn dat je dankzij je klanten bestaansrecht hebt. Wanneer een bezoek aan jou, de klant het gevoel geeft dat ze eigenlijk niet echt welkom was gaat ze gewoon naar een ander. Een klant TERUGWINNEN is altijd veel moeilijker dan een klant behouden.

Een paar tips voor een optimale klantenbeleving:

  • Wees direct beschikbaar wanneer een klant je zaak binnenkomt en geef een warm welkom
  • Kijk een klant aan en wees betrokken en vriendelijk beleefd
  • Luister naar de wensen van de klant en geef wat hij/zij verwacht (met woorden en daden)
  • Geef altijd iets extra’s dat past bij de verwachtingen van de klant (zet je kennis in en denk mee, gericht op de verwachtingen)
  • Blijf attent en alert totdat de klant ook daadwerkelijk je salon verlaat. Geef een jas aan en open de deur bijvoorbeeld, wens haar veel plezier met de aankopen.

Zorg er dus voor dat je klant een beleving heeft waarbij aandacht voorop staat, dan zal de klant vaker bij je terugkomen. Analyseer eens aan de hand van je klantenfiles welke klanten niet meer zijn teruggekomen en waar dat aan heeft kunnen liggen. Leerzaam voor nu en voor later!

Wil je meer weten over de omgang met de klant en hoe je een goed gesprek kan leiden? Neem contact met mij op!

Ik help jou graag verder ook met andere vragen over je bedrijf!

Marja Wiersema, coach Care Cosmetics en Uw Care Coach.

Vraag vrijblijvend meer informatie aan