Marja’s Blog

Verschillende conversatieniveaus die een rol spelen in je adviesgesprek

Deel dit bericht:

Wanneer we met anderen in contact komen hebben we onbewust (en soms bewust) een oordeel over de ander waarop wij onszelf afstemmen.

Dit gebeurt eigenlijk altijd wanneer we met anderen in contact zijn. Een voorbeeld dat we allemaal weleens hebben gezien of meegemaakt volgt nu.

Wanneer er een heel extraverte en dominante klant bij je binnenkomt die meteen op een wat dwingende toon haar wensen uitspreekt, kan dit ervoor zorgen dat jij je een beetje voorzichtiger opstelt. Onbewust neemt de ander dit waar en gaat grenzen verleggen. Hoe ver kan ik bij haar gaan? Wanneer jij je daardoor (onbewust) laat beïnvloeden word je tijdens zo’n contact letterlijk en figuurlijk ‘kleiner’ en minder krachtig. Je durft er eigenlijk niet zo tegenin te gaan.

Wanneer je deze onbewuste reactie van jezelf niet herkent en bijstuurt, zal het lastig worden om initiatief te nemen in je gesprek naar een dergelijke klant toe. Wanneer je dit wel herkent bij jezelf kun je jezelf herstellen en meer op een lijn blijven zitten in je conversatie met de klant. Want als je het gevoel hebt dat de ander ‘sterker’ is dan jijzelf maak je jezelf om te beginnen al kleiner. Je gaat wat zachter praten waardoor je de ander (onbewust) bevestigd dat zij sterker is. Jij bent dan de leiding in het gesprek kwijt. Tja, en daarmee je adviesmogelijkheden.

Andersom kan het net zo gebeuren dat jij heel krachtig en zelfverzekerd bent. De klant die wat meer verlegen en introvert is zal zich dan makkelijk ‘overruled’ voelen door jou. Ook dit is geen goede basis voor een advies dat opgevolgd wordt of je klant volgt je advies wel op maar voelt het zich opgedrongen en blijft voortaan gewoon weg.

Het is dus ongelofelijk belangrijk dat je je conversatieniveau bewust afstemt op je verschillende typen klanten voor het grootst mogelijke resultaat voor de klant en daarmee voor jou!

Blijf als een volwassene reageren (overleg, veer mee en stel vragen) en hou je stemklank krachtig zodat je de uitgesproken boodschap kracht geeft waardoor je meer kans hebt dat de ander je hoort, begrijpt en je boodschap accepteert. Laat je niet onbewust beïnvloeden door een klant, ga niet zachter praten, ga niet in discussie maar blijf op een volwassen manier communiceren.

Een goed boek over de psychologie van intermenselijke verhoudingen is geschreven door de Canadese psycholoog Eric Berne en heet:  ‘Mens erger je niet’. Een aanrader om je mensenkennis te verdiepen.

Tijdens mijn coaching en de omzet verhogende training behandel ik ook altijd ‘klantentypologie’.

Dit onderwerp wordt altijd erg goed ontvangen omdat het je bewust maakt van de verschillen tussen mensen en hierdoor kun jij als vakgenoot krachtiger worden in de omgang met al die verschillende mensen in jouw salon. Ik nodig je uit om contact met mij op te nemen wanneer je meer wilt weten hierover.

Marja Wiersema, Coach

www.uwcarecoach.nl                                                                             info@uwcarecoach.nl

Vraag vrijblijvend meer informatie aan

Lees ook: