Marja’s Blog

Weinig moeite en extra blije klanten

Deel dit bericht:
Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Gratis tips voor je klanten over gekochte producten vergroten het servicegevoel en het vertrouwen in je adviezen!

Maak er dus een gewoonte van om bij verkochte producten naast een gebruiksadvies altijd extra (gratis) tips te geven. Bijvoorbeeld: je verkoopt een mascara. Vertel dan niet alleen hoe de klant die mascara ’s avonds het beste kan verwijderen (en waarmee) maar ook hoe ze de gebruiksduur kan verlengen door de borstel rustig uit de huls te halen wanneer ze hem wil gebruiken en dus niet te “pompen”. Gek genoeg doen veel mensen dit met mascara’s maar weten zij niet dat dit nadelig is voor de gebruiksduur en het “pompen” is nergens voor nodig!

Verkoop je een nagellak, vraag dan altijd of de  klant de juiste remover heeft om de lak weer te verwijderen. Daarnaast geef je de tip en leg je uit hoe ze het kwastje aan de binnenkant van het flesje moet afstrijken in plaats van aan de bovenkant. Hierdoor voorkomt de klant dat de nagellak indikt en gaat stropen (wanneer de sluiting schoon blijft sluit het flesje beter en dit komt ten goede aan de lak). Nog een voordeel; je voorkomt hierdoor klachten die je klant zonder dat ze het weet zelf veroorzaakt.

Verkoop je een scrub voor het gezicht of het lichaam, vertel de klant dan dat ze ook extra aandacht met dit mooie product kan geven aan de nagelriemen, waardoor ze velletjes en het vastgroeien van de nagelriemen voorkomt. Op deze manier wordt de aankoop voor je klant nog waardevoller!

Bij de verkoop van een gezichtscrème vertel ik er ook altijd bij dat de klant de achterkant van haar hals niet moet vergeten en dat ze, na het aanbrengen, de restanten aan de binnenkant van haar handen over de handrug kan verdelen. Hierdoor krijgen haar handen consequent op dagelijkse basis naast de handcrème extra hulp om lang mooi en glad te blijven.

Zo kun je zelf ook vast wel allerlei tips bij verschillende producten bedenken. Wanneer je in een team werkt kun je met elkaar dit soort extra servicegerichte tips bedenken voor de klanten!

Wanneer ik je coach kan ik je ontzettend veel extra tips geven!

Marja Wiersema

Vraag vrijblijvend meer informatie aan