Marja’s Blog

Welke beleving geef jij je klant tijdens een bezoek aan jouw zaak?

Deel dit bericht:

Naast een uitstekende huidanalyse en een passend advies is er meer om rekening mee te houden in ons vak. Alles draait om de beleving die de klant bij een bezoek aan jou heeft.

Dit is iets om bewust mee om te gaan. Geef jij net dat extra stukje attente aandacht aan jouw klanten?

Dit begint al bij de ontvangst. Ze zeggen niet voor niets: ‘de 1e indruk kun je maar 1 keer maken’.

Wanneer de 1e indruk niet positief is voor de klant bepaalt dat voor de rest van de tijd de sfeer tussen jullie en wanneer die 1e indruk wel positief is bepaalt dat net zo goed de sfeer tussen jullie maar dan in positieve zin. Ik geef jullie wat aandachtspunten om jezelf op te checken hoe jij je klanten ontvangt:

  • Ben jij direct beschikbaar voor de klant die binnenkomt en begroet je hem/ haar vriendelijk?
  • Doen je medewerkers dit ook consequent?
  • Leg je een nieuwe klant uit hoe het een en ander werkt bij jullie en vraag je vriendelijk met welk doel de klant je zaak bezoekt?
  • Begeleid je de klant naar de behandelcabines en vraag je vriendelijk of ze mee wil lopen?
  • Staat er iets te drinken in je wachtruimte voor het geval de klant even moet wachten en ligt daar info voor de klant waar ze iets aan heeft? (denk aan iets nieuw of een actie, je portfolio bijvoorbeeld).
  • Hou jij er rekening mee dat, wat voor jou heel gewoon is, dat voor de klant wel heel lastig kan zijn? Bijvoorbeeld dat ze kleding uit moet trekken om goed te kunnen behandelen. Begeleid jij dit op een attente manier? (zeker wanneer de klant voor de eerste keer komt?).
  • Geef jij de klant de ruimte om vragen te stellen wanneer hij/ zij vragen heeft?
  • Vraag je, wanneer de klant voor het eerst komt wat ze wel of niet prettig vind zodat je daar rekening mee kunt houden? En, hou jij daar ook rekening mee?
  • Let je ook op haar non-verbale communicatie zodat je daarop kunt anticiperen?

 

Zomaar wat tips over de ontvangst van je klant die bepalend zijn voor de sfeer tijdens een bezoek aan jouw zaak. En dan heb ik nog niet eens alles aangedragen over deze ontvangstfase. Wil je meer weten hoe jij elke fase in het klantencontact zo positief mogelijk kunt laten verlopen? Neem contact met mij op want ik help jou daar graag mee!

Marja Wiersema

info@uwcarecoach.nl                                                                               www.uwcarecoach.nl

Vraag vrijblijvend meer informatie aan

Lees ook: